Keurmerk: voor professionalisering van de uitvaartbranche

Keurmerk: voor professionalisering van de uitvaartbranche

In 2006 werd het Keurmerk Uitvaartzorg opgericht door de Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU), met als doel een professionalisering van de uitvaartbranche. Een streven waar ik volledig achtersta.

Professioneel, maar niet persoonlijk

Toch is er iets bijzonders aan de hand, keurmerk-professioneel-maar-onpersoonlijk wat voor het publiek onduidelijkheid schept. Het is namelijk voor kleine zelfstandige uitvaartverzorgers nagenoeg onmogelijk om aan de eisen te voldoen. De meeste zelfstandige uitvaartverzorgers kunnen namelijk simpelweg niet voldoen aan de gestelde eisen omdat deze zo doordacht zijn opgesteld dat zelfstandigen haast systematisch worden uitgesloten. Zonder voor een grotere, bij de brancheorganisatie aangesloten onderneming te werken, wordt het erg lastig deze te verkrijgen, en het keurmerk is juist weer een voorwaarde om lid te worden van de BGNU. Een vicieuze cirkel die de grote bedrijven lijkt te beschermen in hun concurrentiepositie.

Zoals gezegd, sta ik er volledig achter dat professionaliteit in de uitvaartbranche gewaarborgd en bevorderd wordt. Maar het feit dat een kleine zelfstandige bijna geen mogelijkheid heeft om het Keurmerk Uitvaartzorg te krijgen, levert een scheve situatie op. Het wekt de indruk dat ondernemers zonder keurmerk per definitie geen kwaliteitsdiensten leveren. En dat klopt natuurlijk niet.

Keurmerk voor persoonlijke uitvaartzorg

Om de concurrentiepositie van kleine zelfstandigen te verbeteren, en om ook in deze tak kwaliteit te kunnen borgen, werd in 2015 het Keurmerk Persoonlijke Uitvaart in het leven geroepen. Zelf heb ik mij daar begin dit jaar ook bij aangesloten. Zoals de naam al verklapt, ligt er naast kwaliteit vooral veel nadruk op persoonlijke aandacht en betrokkenheid. Dat betekent dat er zeker niet met vaste draaiboeken of protocollen wordt gewerkt. Bovendien wordt het keurmerk uitsluitend toegekend aan kleinschalige, lokale ondernemingen.

Evaluatie in handen van de klant

keurmerk-evaluatieHet bijzondere is dat die persoonlijke aspecten ook te zien zijn in de manier waarop de keurmerkhouders worden gecontroleerd. Waar die van de BGNU getoetst wordt door externe instellingen, gebeurt dit bij het Keurmerk Persoonlijke Uitvaart heel persoonlijk: door u als nabestaande. Om het keurmerk te mogen behouden, moet een uitvaartondernemer namelijk per jaar minimaal 12 positieve beoordelingen ontvangen van de nabestaanden waar hij of zij mee heeft gewerkt. Een mooie symboliek die bewijst dat persoonlijk ook heel professioneel kan zijn!

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Facebook Comments

Leave a Reply